Гончарук відмовили в апеляції до Держкіно: вся історія скандалу навколо Довженко-Центру
- В серпні 2022 року Держкіно вирішило реорганізувати Довженко-Центр, що викликало протест співробітників.
- На початку листопада того ж року держустанова відсторонила тодішню директорку Олену Гончарук від виконання обов’язків.
- Очільниками кінофонду призначали Юлію Каждан та Андрія Алфьорова, але згодом вирішили обрати людину на конкурсній основі.
Київський апеляційний суд 29 лютого відмовив у задоволенні апеляційної скарги Олені Гончарук. Культурна менеджерка вже вдруге виграла конкурс на посаду керівника Довженко-Центру, проте не може узятися до обов’язків через нові колізії.
Заборона розповідає про ще одну судову тяганину навколо найбільшого кіноархіву України.
Гончарук проти Довженко-Центру: причина судочинства
Олена Гончарук очолювала інституцію Державного агентства України з питань кіно з 2021 року. На початку листопада 2022 року Держкіно в соцмережах оприлюднило наказ про усунення чинної керівниці від виконання обов’язків.
Замість неї призначили буцімто кризову менеджерку Юлію Каждан. Через брак інформації журналісти розпочали невелике розслідування і виявили, що Каждан не має профільної освіти та займається кінологією. Через суспільний розголос її усунули. Незабаром Держкіно спробувало призначити директором кінокритика Андрія Алфьорова, але він теж так і попрацював на посаді.
В грудні держагентство таки виклало оголошення про старт публічного конкурсу на посаду керівника. Перелік учасників розмістили на сайті 23 січня 2023 року.
Читати більше новин в TelegramЯк засвідчує перелік, Гончарук знову подалась на посаду разом з іншими кандидатами. Напередодні другого етапу засідання комісії з’ясувалося, що проти жінки відкрили справу, але це не завадило їй виграти 6 лютого. Контракт із новообраною директоркою мали підписати до 21 лютого минулого року, однак Держкіно надало документ для ознайомлення в останній день. Юристи зазначили, що цей документ відрізнявся від типового контракту з очільниками держпідприємств.
Олена Гончарук відмовилась укласти контракт за таких умов. Натомість 9 березня надіслала до Держкіно протокол розбіжностей з власними коментарями та пропозиціями викласти окремі пункти в іншій редакції.
Держкіно не погодилось із жодною пропозицією. Тому зараз переможниця конкурсу вимагає укласти з нею контракт уже в судовому порядку. Перший позов датується червнем 2023 року.
Напередодні рішення Київського апеляційного суду від 29 лютого 2024 року, в січні Північний апеляційний господарський суд відмовив у задоволенні іншої скарги Гончарук. За її позовом в суді зараз знаходяться дві справи, обидві – не на користь позивачки, розповіла адвокатка Надія Денисюк.
«Основні мотиви суду обох інстанцій – таке рішення це дискреція [право держоргану вирішувати на свій розсуд] Держкіно. Рішення, м’яко кажучи, не мотивовані та не обґрунтовані. Суди не вказали, яка норма передбачає таке право в Держкіно, і чому стаття 19 Конституції України про те, що державний орган повинен діяти у межах, у спосіб та на підставах, визначених законом, є виключенням лише для Держкіно», – каже Надія Денисюк.
Держкіно нібито вимагало від Гончарук підписати контракт, що зобов’язував зареєструвати статут у редакції, не погодженій з колективом Довженко-Центру. Документ передбачає реорганізацію фонду, ставить під загрозу колекцію кінострічок та надає Держкіно незаконні повноваження, стверджує Денисюк.
Реорганізація Довженко-Центру: що зі справою
Фонд українського кіно перейшов у пряме підпорядкування Державного агентства України з питань кіно 13 липня 2022 року. До того його управлінням займалося Міністерство культури та інформаційної політики України (МКІП). При взаємодії Держкіно та кінофонду планувалося надати архіву статусу Державного фонду фільмів та розвинути інфраструктуру даних фільмової, архівної та музейної колекцій.
Натомість у серпні 2022 року Держкіно видало наказ реорганізувати фонд у декілька нових юридичних осіб. У Центрі заявили: рішення означає ліквідацію національного кіноархіву. Співробітники інституції наприкінці жовтня того ж року подали в суд на Держкіно, вимагаючи визнати реорганізацію незаконною та скасувати її.
В суді сторона Держкіно дотримувалась версії, що офіційно Довженко-Центр не є фільмофондом та не має предметів, віднесених до державної частини музейного фонду. 28 лютого 2024 року відбулося чергове засідання: Держкіно оскаржувало рішення господарського суду, який визнав наказ про реорганізацію закладу неправомірним.
Судді підкреслили відсутність предмета спору, адже наказ втратив чинність. Але, заслухавши адвокатів кінофонду, колегія таки вирішила ознайомитися з матеріалами справи додатково, повідомили в Довженко-Центрі. Було оголошено перерву до 24 квітня.
Раніше Заборона розповідала про фільм у жанрі скрінлайф українського виробництва під назвою «Лишайся онлайн». Стрічка про початок великої війни в Україні вийде на екрани кінотеатрів 28 березня.
Читати більше новин в Telegram