Фото: Sandra Gabriel / Unsplash
Поліна Вернигор / Іван Чернічкін
Діти змалку підпадають під вплив патріархального устрою. Головний чинник — іграшки. Хлопчикам рекомендують гратися з конструкторами, машинками, солдатиками та пістолетами, а от іграшки для дівчат здебільшого орієнтовані на домашнє господарство та материнство.
Одна з найпопулярніших у світі іграшок для дівчат — лялька Барбі. Іграшку часто критикують за нереалістичні пропорції тіла та націленість моделей або на сім’ю, коли в комплекті з лялькою продають ляльок-дітей і чоловіка Кена, або на матеріалізм, коли до ляльки пропонують гламурні наряди, шикарний ляльковий дім тощо. Все як у житті.
Ляльку вигадала підприємниця Рут Хендлер у 1959 році. Вона побачила, як її донька грається з паперовими ляльками і вирішила створити 3D-версію. Назвали іграшку також на честь доньки Рут Барбари.
Творчиня Барбі пояснює, що помітила на той момент вільну нішу на ринку іграшок: тоді пропонували здебільшого ляльок, спрямованих на материнство. Натомість Рут створила колекцію ляльок, з якою дівчата могли приміряти на себе різні професії.
Від моменту заснування компанія випустила понад 200 професій для Барбі. Першою була модельєрка, далі були балерина, лікарка, бізнес-леді, космонавтка, тренерка, рок-зірка, льотчиця, інженерка, аквалангістка, гонщиця та навіть кандидатка у президентки.
Девіз компанії також доволі промовистий: «Ти можеш бути будь-ким». Філософія творчині Барбі полягала в тому, що за допомогою ляльки маленька дівчинка може бути тою, ким хоче: у неї завжди є вибір.
У 1963 році у США ухвалили закон про рівну оплату праці. Тоді праця жінок поза домом досі вважалася табу — як і прагнення маленьких дівчат бути кимось окрім домогосподарок.
Того ж року в колекції Барбі з’явилася лялька, яка працює. Вона втілювала образ ділової жінки, що може обіймати й керівну посаду: ляльку вдягнули у великий капелюх, костюм в клітинку та довгі чорні рукавиці.
Але, попри все це, Барбі — продукт сексизму, оскільки у більшості ляльок занадто тонка талія та довгі ноги. Нереалістичні пропорції — найчастіша причина обурення батьків та феміністичної спільноти. Саме їх найчастіше намагаються повторити за допомогою пластичної хірургії.
Авторка книги «Жива Барбі» американка Сінді Джексон довгий час була жінкою, яка перенесла найбільшу кількість пластичних операцій. Вона лягала під ніж 52 рази, а єдиною частиною тіла, яка не зазнала змін, залишилась її нижня губа.
35-річну Валерію Лук’янову називають «одеською Барбі». Вона категорично заперечує будь-які хірургічні зміни свого тіла крім збільшення грудей та використання лялькового артмакіяжу. Але більшість пластичних хірургів впевнені, що дівчина пройшла через видалення ребер, ліпосакцію, ринопластику, хейлопластику, блефаропластику та корекцію форми скул.
Ще далі пішла бразилійка Джессіка Алвес. 2020-го вона здійснила камінг-аут як трансгендерна жінка, а до цього була відома як «живий Кен». Аби стати схожою на партнера ляльки Барбі, вона з 2004 року витратила понад 500 тисяч фунтів.
Бажання людей відповідати стандартам краси, які пропагує виробник ляльки компанія Mattel, — не єдиний скандал, з яким стикалась Барбі за свою шістдесятирічну історію.
Один із найгучніших скандалів здійнявся 1992 року, коли вийшла перша лялька, що «розмовляє». Серед фраз, які вона говорила, були: «Чи достатньо у нас одягу?», «Я люблю шопінг!», «Влаштуймо вечірку!» і «Математика – це важко!»
Поява цієї ляльки викликала гнів у батьків, які вважали, що нова лялька пропагує споживацький спосіб життя та неповагу до навчання, а також зміцнює стереотип про те, що точні науки — «не жіноча справа».
Фігуру Барбі змінили лише в 1997 році. Mattel трохи зменшили їй бюст і зробили талію ширшою. Пізніше почали випускати ляльок із різними кольором шкіри та будовою тіла.
Але й це спричинило обурення. Критики вважають, що виробник нібито робить занадто сильний акцент на зовнішності — це шкодить маленьким дівчатам.
Однак прихильники різноманіття серед ляльок Барбі вважають, що це відіграє величезну роль у становленні фемінізму. Адже дівчата змалечку вчаться тому, що їхнє тіло не мусить відповідати якимось нормам, і будь-які ноги, живіт, волосся та шкіра красиві.
Крім зовнішності Барбі все ж має революційний та сильний характер, хоча впродовж багатьох років це було важко зчитати, — вважають в компанії Mattel. Там говорять, що образ Барбі ніколи не обмежувався тільки сім’єю, домогосподарством і гардеробом. Навпаки: до ляльок пропонували не тільки гламурні плаття та підбори, але й набори професій.
Попри те, що бренд визнав руйнівний вплив нереалістичних гламурних ляльок і почав виготовляти Барбі різних розмірів та професій, на полицях магазинів частіше можна натрапити на «традиційні» варіанти.
«Я вважаю, що Барбі відіграє величезну роль у розповсюдженні культу зовнішності, оскільки впливові діячі соціальних мереж належали до покоління, яке гралося «традиційною» лялькою Барбі», — говорить активістка Елеонора Сміт у своїй колонці для видання Medium.
Вона переконана: попри еволюцію ляльки, в головах людей по всій планеті все одно зберігся образ Барбі з нереалістичними формами як ідеалу жіночності та краси.
Слідкуйте разом з нами за змінами найвідомішої ляльки планети та ставайте патронами Заборони ❤️