Найцікавіші комікси 2020-го. Перший огляд графічних новел на Забороні - Заборона
Читаєте зараз
Найцікавіші комікси 2020-го. Перший огляд графічних новел на Забороні

Найцікавіші комікси 2020-го. Перший огляд графічних новел на Забороні

Найцікавіші комікси 2020-го. Перший огляд графічних новел на Забороні

Редакція Заборони запускає щомісячний огляд коміксів. Раніше ми регулярно публікували комікси наших постійних авторів, а тепер будемо ще і випускати рецензії на комікси та графічні новели, які виходять в Україні, Східній Європі й по всьому світу. Ми хочемо, щоби цей жанр розвивався в нашому регіоні, і закликаємо вас підтримувати видавців і авторів, що випускають комікси. Ви також можете підтримати Заборону щомісячною підпискою на «Патреоні» або зробити разовий внесок, щоби ми могли випускати більше історій у рубриці «Комікси».   Якщо ви автор або видавець, надсилайте свої опубліковані роботи нам у редакцію — можливо, вони з’являться в наступних рецензіях Заборони. Якщо ви хочете стати спонсором цієї рубрики, зв’яжіться з нами.


Локальні видання

comics review mockup of a paperbac 2 1 - <b>Найцікавіші комікси 2020-го.</b>  Перший огляд графічних новел на Забороні - Заборона

У м’яті
Борис Філоненко, Данило Штангеєв, Антон Резніков
IST Publishing, Україна, 2020

«У м’яті» — це комікс про життя пари у великому місті, складнощі порозуміння і тріщини у міському просторі.

Комікс зробили художники Данило Штангеєв і Антон Резніков разом із Борисом Філоненком — істориком культури й коміксів, викладачем художньої студії Aza Nizi Maza. Новела стала результатом кропіткої колективної роботи, що розтягнулася на три роки.

Цю історію можна було б назвати інакше — «Як жити разом» за однойменною працею французького філософа Ролана Барта, яку постійно цитують герої коміксу. Тут є і відповіді на питання, як жити разом, і сумніви в тому, що це можливо.

«У м’яті» кардинально відрізняється від усіх графічних історій, що коли-небудь виходили в Україні. Він базується передусім на американській традиції. Його автори надихалися графічними новелами Кріса Вейра, Ніка Дрнасо, Чарльза Бернса, Деніела Клауса — і це неповний список.

Ця історія вперше звертається до українського читача мовою, якою раніше ніхто не брався говорити — не лише в коміксах, а й у літературі взагалі. Це мова покоління, що народилося на зламі епох і в період свого розквіту було оглушене війною з її важкими для внутрішньої свободи наслідками. У мові коміксу немає прикрашання, химерності, надмірної простоти або дратівного сленгу: вона рівно така, якою говорить це покоління. Тексти коміксу прописані шрифтом Kosko, який видавець комікс-зіна GON опублікував у вільному доступі.

«У м’яті» — це історія про покоління ескапістів, яке сформувалося на амплітуді розчарувань, сподівань і екзистенційних криз — і тому в ній відчувається тема зникнення. А ще в цій графічній новелі безліч міських замальовок і дотепних відсилань до української реальності.


comics review vse ce trivatime dali  - <b>Найцікавіші комікси 2020-го.</b>  Перший огляд графічних новел на Забороні - Заборона

Все це триватиме далі
Анна Санден, Віра Кордоба
UA Comix, 2020

Власниця продакшен-хауса Lime Lite, радіоведуча й есеїстка Анна Санден випустила комікс із маленькими історіями, які трапилися в її житті, але запросто могли трапитися в житті будь-якої жінки на пострадянському просторі. Анна писала наратив, а Віра Кордоба втілювала його в картинках. Це автобіографічна книга, яку сама Санден називає «твіттером»: велика історія злетів і падінь героїні роздроблена тут на короткі булети, а текст-«твіттер» домінує над ілюстраціями.

Епізоди життя не встигають розкритися, і кожен буллет — це натяк на щось більше. Але «більше» весь час вислизає. На сторінках коміксу можна побачити і ядерний вибух, і Гітлера з Лені Ріфеншталь, і багато самої Санден разом із її коханцями й колишніми чоловіками. Часом історія перетворюється на «Малхолланд драйв», часом — на кліпарт. Упродовж всієї книги читача не покидає відчуття, що авторка досі шукає себе, шукає спосіб існування в цьому світі: все це триватиме далі.


comics vasia zzot cover - <b>Найцікавіші комікси 2020-го.</b>  Перший огляд графічних новел на Забороні - Заборона

Примарові
Василь Верещагін (ВАСЯЖЖОТ)
127garazh, 2020

«Примарові» — це комікс-зін про комах, яких вивчає школяр Василь Верещагін, він же — автор мемів «ВАСЯЖЖОТ». Це кумедна суміш коміксів і наукового дослідження.

Примарові, або паличники — це ряд комах, який нараховує понад 3000 видів. Вони нагадують гілочки і, власне, під них маскуються. Кілька паличників живуть і в самого Васі: цей невеличкий комікс склався з його навчальних замальовок. Крім цього Вася публікує у своєму інстаграмі дотепні картинки й комікс-стрипи на злобу дня.

Світові комікси

comics review foreigner - <b>Найцікавіші комікси 2020-го.</b>  Перший огляд графічних новел на Забороні - Заборона

Rusty Brown
Chris Ware
Penguin Random House, 2019

Кріс Вейр — майстер складних, багаторівневих графічних новел. З кожним новим коміксом його історії стають дедалі складнішими, а сам автор неодноразово казав, що ці графічні новели з’являються на стику малюнка і слова: він мислить коміксами.

“Rusty Brown” — це зібраний в один товстий роман набір новел, пов’язаних між собою єдиним міським простором і героями. Расті Браун — ім’я одного із семи основних героїв, що переживають складні ситуації на різних етапах дорослішання. Є тут і історія самого Вейра — він зображений учителем мистецтва в муніципальній школі.

Окремі частини новел уже виходили в різних виданнях, а створення повного роману зайняло в Кріса Вейра понад 10 років. У книзі є безліч філософських ребусів, часових лабіринтів і коміксів у коміксі, не кажучи вже про мільйон відсилань до масової культури й медіа. Ближче до кінця роману складно сплетені візуальні наративи геть виснажують читача: Вейр змушує його прожити кілька чужих життів за раз.

З чого почати знайомство з коміксами

comics review delil phenjan  - <b>Найцікавіші комікси 2020-го.</b>  Перший огляд графічних новел на Забороні - Заборона

Пхеньян
Гі Деліль
Видавництво, 2019

«Пхеньян» — один із перших коміксів канадсько-французького художника Гі Деліля. Це історія відрядження автора до Північної Кореї. На початку нульових він працював у французькій анімаційній компанії, яка «брудну» роботу — промальовування рухів мультгероїв — віддавала на дешевий аутсорс. Деліль поїхав до Пхеньяну — столиці комуністичної диктатури — щоби контролювати роботу корейців. Там герой перечитує антиутопію Орвелла «1984» і слухає плеєр із забороненою музикою. Крізь побутові дрібниці він пізнає життя в умовах тоталітаризму, а комікс стає ідеальною формою для розповіді про складне.


Більше про сучасні комікси читайте в телеграм-каналі «Нормальні комікси», присвяченому графічним новелам і новинкам коміксів.

Нагору