«Спадкоємці» — один з найкращих серіалів сучасності — добіг фіналу. Даниил Леховіцер розповідає (без спойлерів), чому це найкраще шоу, яке він бачив


Минулого тижня на НВО вийшов останній епізод серіалу «Спадкоємці» — преміального шоу про родину медіамагнатів, члени якої борються одне з одним за владу. Без перебільшень, це найулюбленіший серіал випускового редактора Заборони Даниила Леховіцера (він передивлявся його тричі). А цей текст — зізнання в любові до шоу і пояснення, чому «Спадкоємці» задали дуже високу планку написання діалогів та чим вони заслужили місце в одному ряду з пʼєсами Шекспіра та давньогрецькими трагедіями.
Дуже коротко — про що цей серіал?
Логан Рой (Браян Кокс) — медіамагнат, архетипічний, біблійного розмаху, патріарх великого сімейства — вирішує відійти від справ і передати посаду гендиректора своєї компанії Waystar Royco одному з чотирьох дітей: Коннору (Алан Рак), Кендаллу (Джеремі Стронг), Роману (Кіран Калкін) або дочці Шівон (Сара Снук).
Пілотний епізод першого сезону, здається, розряджає інтригу: новим СЕО стане другий за старшинством Кендалл. Однак уже в середині серії Логан змінює рішення: він залишиться ще на кілька років, а між братами та сестрою розгориться нове протистояння. Власне, головна інтрига серіалу описана в його назві — хто стане наступним спадкоємцем медіаімперії?
«Спадкоємці» продемонстрували одні з наймайстерніших діалогів в історії преміального ТБ
Майже кожен великий матеріал про «Спадкоємців» не обходиться без порівняння серіалу з шекспірівськими п’єсами, і цей текст — не виняток. Крім загальної тематичної інтонації, британського шоураннера та сценариста серіалу Джессі Армстронґа ріднить із Шекспіром побудоване суто на діалогах оповідання — якби не важливість гри та міміки акторів, його шоу можна було б слухати, як радіовиставу.
Внутрішня географія «Спадкоємців» доволі велика: крім головного місця дії, Нью-Йорка, Роїв закидає на вілли Італії та Барбадосу, у фамільний замок в Шотландії, на елітний ретрит у Норвегії чи круїз тихоокеанським узбережжям. Рої, як тенісний м’ячик, літають туди-сюди на приватних літаках, закриваючи одну угоду за іншою.
Але попри польоти, червоні доріжки аеропортів і роз’їзди в чорних автомобілях, «Спадкоємці» не відчуваються кінетичним серіалом: він куди статичніший, а всі місця дії — лише декорація для розмовної п’єси. Саме ця умовність вимагає від письменницької кімнати максимальної уваги до діалогів. Навіть в четвертому — останньому — сезоні їхні їдкість, точність та іронічність не слабшають; кожна репліка відчувається як укол, а обмін ними перетворюється на справжню словесну баталію. Серіал робить цей трюк 39 епізодів поспіль, але це, крім поодиноких винятків, зовсім не набридає.
Кадр з серіалу «Спадкоємці». Фото: HBO
Серіал дуже точно зображає дисфункціональність великої родини
Мабуть, одне з головних питань, які може поставити собі глядач, таке: «Ці люди хоч трохи люблять одне одного? Чи здатні вони любити взагалі?»
Рої — той самий один відсоток; ці люди настільки відпрасовані корпоративною та неоліберальною культурою капіталізму, що мимоволі починають ставитися до всього і всіх як до ресурсу, активу чи вигідної інвестиції. Не буде перебільшенням сказати: «Спадкоємці» — це «Король Лір» і «Гамлет», що розквартирувалися неподалік Волл-стріт, де зрада, політичні інтриги, змови та обман — обов’язкові, якщо не похвальні якості у боротьбі за владу.
Рої душать одне одного родинними тенетами, воюючи за увагу, любов і ресурсність скупого на емоції, авторитарного батька. Вони ж стають бізнес-партнерами в дуже нестабільному, волатильному середовищі, де просування кар’єрними сходами у побудованій ними корпоративній системі просто вимагає зради так само, як бог жадібності Молох вимагає нових жертвоприношень. Протягом чотирьох сезонів у сім’ї Роїв утворювалися різні конфігурації та центри сили, коли одні герої об’єднувалися проти інших, а молодше покоління кидало виклик старшому і відразу відступало, щоби з часом об’єднатися знову. В певний момент слова «брат», «сестра», «батько», «чоловік», «дружина» стають недоречними, поступаючись «конкуренту» або «бізнес-партнеру».
Психологиня Ліза Фельдман-Баррет запропонувала термін «тілесного бюджету». Згідно з ним, людський мозок навіть найбільш люблячої та емпатичної людини ставиться до об’єкта любові як до ресурсу на кшталт їжі, води та безпеки. Якщо гіперболізувати концепцію Фельдман-Баррет, то герої «Спадкоємців» і справді бачать одне в одному ресурс у тілесній оболонці.
Чоловік Шівон Том (Меттью Макфейден), голова консервативного телеканалу ATN, що належить Роям, стає її хлопчиком для биття в садомазохістських відносинах тільки задля того, щоб просунутися вгору. Кузен Роїв Грег (Ніколас Браун) натомість стає боксерською грушею Тома — їхні стосунки нагадують Нерона та його кастрованого слугу Споруса. Колишня ескортниця Вілла (Джустін Луп) зустрічається з найстаршим сином Коннором явно не з кохання, а заради фінансування своєї бродвейської п’єси, що не подобається геть нікому. Нарешті, сам Логан використовує своїх дітей як інструмент пролонгування влади: він нацьковує їх одне на одного, тим самим залишаючись у найбільшому кріслі в найбільшому кабінеті.
Youtube-канали глянцевих журналів часто знімають відео на кшталт «Психоаналітик коментує дії героїв “Спадкоємців”». Це цілком легітимний і винахідливий формат, враховуючи психологічну точність, з якою виписані персонажі. У подібних відео можна часто почути про психологічну кастрацію (Логан позбавляє ініціативи та самостійності своїх дітей), Едіпів комплекс (Кендалл кидає виклик батькові) або афективну товстошкірість (Коннор не відчуває, що гідний кохання, і тому купує його).
Все це, знову ж таки, споріднює «Спадкоємців» із шекспірівськими п’єсами, давньогрецькими міфами, трагедіями Есхіла і Софокла та Біблією — улюбленим матеріалом психоаналізу, що дуже переконливо пояснює динаміку патологічних стосунків усередині сім’ї. Однак навіть через тисячоліття в мільярдах сімей знаходяться свої Зевс і Агамемнон, Гамлет з привидом батька та Едіп з матір’ю.
Кадр з серіалу «Спадкоємці». Фото: HBO
А ще «Спадкоємці» влучно обігрують сучасну повістку (а заразом і стародавню історію)
Під час написання сценарію письменницька кімната консультувалася з дослідниками владних інститутів та істориками, що спеціалізуються на сучасній еліті. Творці серіалу стверджують, що їм було важливо описувати події, які вже відбувалися на медіаринку.
Очевидно, найближча аналогія Логана Роя — медіамагнат Руперт Мердок, який підтримує консервативне республіканське крило і частково відповідає за поширення постправди. Але їхня схожість — далеко не останнє, в чому серіал перегукується з реальністю.
Роман займається запуском космічної ракети, яка вибухає ще до старту. Коннор, дивна суміш соціал-демократа та енвайронменталіста, балотується в президенти, накачаний «правими» грошима. Один твіт з емодзі баклажана обвалює акції компанії. Головний антагоніст останніх двох сезонів, шведський техногуру Лукас Маттесон (Александр Скашґорд), як Facebook і Cambridge Analytica, лізе в американські вибори і взагалі символізує новий конфлікт — зіткнення лібертаріанських технокорпорацій із традиційними медіа, культури нових і старих грошей. Словом, «Спадкоємці» стали путівником капіталістичною історією, зберігаючи їдкий іронічний тон і при цьому не опускаючись до пародії.
Водночас сценаристи консультувалися з істориками, яких цікавлять більш ранні періоди — так, з шоураннерами працював Том Голланд, який спеціалізується на династіях Стародавнього Риму. Цей величезний розсинхрон — американські еліти та Цезарі — робить «Спадкоємців» чимось більшим, ніж просто серіал про сучасну адженду; його історія майже поза часом і притаманна всім епохам, минулим і майбутнім, поки існує поняття влади. Недарма шоу Армстронґа все частіше порівнюють із бронзовою класикою, а не з чимось сучасним — своє місце в її рядах воно вже заслужило.
Серіал знає, коли треба закінчуватися
Навіть наймайстерніше написані серіали мають закінчуватися. «Картковий будинок», який досліджував приблизно ті ж теми влади і зради, що й «Спадкоємці», називали одним із найцікавіших політичних шоу свого часу — поки його не продовжили ще на три сезони (а фінал краще взагалі розбачити та забути).
Творці «Спадкоємців» продемонстрували тверезість та дисциплінованість: припинити комерційно успішний 5-річний проєкт — не найлегше, але правильне рішення. Місцями четвертий сезон нагадував спіраль: впродовж попередніх епізодів Рої так часто зраджували одне одного, що нова зрада вже переставала бути твістом, який розгортає рейки сюжету на 180 градусів. Деякі події повторювалися, як у часовій петлі, а самим акторам з усією їхньою майстерністю, здається, вже не було що відігрувати: їхні герої опинялися приблизно в тих самих психологічних станах, у яких бували раніше. Втім, кілька епізодів четвертого сезону все-таки дали акторам новий матеріал для роботи.
Автор серіалу Джессі Армстронґ каже, що шоу втрачає інтерес до своїх героїв, адже головна інтрига розв’язана — спадкоємець обраний. І відразу додає, що не впевнений, чи зможе написати щось, що зможе зрівнятися зі «Спадкоємцями» — і навряд чи це банальне кокетування.