Блог Lost & Found німецької дизайнерки книжок, фотографки й видавничі Гелени Меліков створив ком’юніті шанувальників поетичних текстів і чорно-білої фотографії, а також став початком створення книг, що демонструють без надміру естетичне поєднання вернакулярної фотографії та літературної творчості. Заборона поговорила з авторкою про те, як знайдені на блошиних ринках Європи аматорські знімки з минулого надихають авторів писати прозові й поетичні тексти, придумувати рефлексивні історії з особистого життя, тим самим по-новому розповідати про фотографію та будувати мости між минулим і сьогоденням.
Магію фотографії Гелена пізнала ще в дитинстві, коли батько в темній кімнаті з червоним світлом друкував сімейні знімки. Проте ідея для створення блогу виникла у 2016-му в Римі. Там Гелена товаришувала з групою митців, які щонеділі на вулиці знімали незнайомців на Polaroid і відразу писали емоційний текст про людину на світлині. Так і до фотографії Гелени один з митців написав інтерпретацію про її особистість, яка її вразила.
Одночасно на блошиному ринку Риму Гелена придбала перші фотографії. Серед них знімок молодого чоловіка, що сидить на дереві й замислено дивиться вбік, а також фотографія дещо розгубленої жінки на площі старого міста з бруківкою довкола. Саме до останнього фото було написано перший текст «Спостерігач» (Beobachter). Вірш, що складається з 18 рядків, описує кошик як предмет на площі міста, якого ніхто з перехожих не помічає. І навіть розгублена жінка на фото йде повз. Дивлячись у протилежний бік, вона ніколи не дізнається, як довго він тут стоїть та що всередині.
Was ist nur in dem Korb da drin,
dem herrenlosen Findelkind?
Was wartet unterm Deckeldunkel
seit Wochen schon und vielen Stunden?
Що лишень в тому кошику,
в безхазяйному підкидьку?
Що протягом тижнів і багатьох годин
чекає під його чорною кришкою?
Засновниця Lost & Found Гелена Меліков збирає й селекціонує аматорські фотографії. А для написання текстів та поезії запрошує як початківців, так і професійних авторів, серед яких є також і журналісти.
Кожен з них має змогу обрати з її приватної колекції вернакулярних знімків, знайдених на блошиних ринках Франції, Німеччини та Італії, одну фотографію — ту, що певною мірою йому близька й надихає на створення поетичних роздумів у формі есе чи вірша.
Результатом кількарічних дописів у блозі стала перша експериментальна книга під назвою Lost and Found — Vergangene Bilder neu erzählt («Втрачені та знайдені — минулі зображення, розказані по-новому»). По центру сірого картону, що є обкладинкою збірки текстів і вернакулярних фотографій, надруковано ідеально скомпоноване фото. На ньому зображена усміхнена молода жінка, що сидить над водою. Пірс зі збитих дерев’яних дощок, на краю якого вона сидить і споглядає на фотографа, та ребриста поверхня води формують для читача естетичний простір для творчого наративу. Авторка Ані Менуа написала до цього фото текст «Влітку 1929-го». Ось його фрагмент:
«Що бачиш ти, коли споглядаєш на мене на фото? Так, це я. У віці 28 років. Боже мій, яка я була молода! Можливо, ти думаєш: виглядаєш щасливою. Можливо, я навіть і була щасливою якоїсь миті. Я усміхаюся».
«Я живу в Берліні, і це місто має дуже багато історії, тут зроблено дуже багато фотографій. Що мене насамперед цікавить, це як люди сприймали своє місто в певний час і відображали це на аматорських знімках», — ділиться Гелена.
Вона змінила свої підходи до роботи зі світлинами з початку проєкту. «Раніше я набагато більше звертала увагу, чи має певне фото потенціал для тексту чи вірша, чи торкає мене, що може мені це фото розповісти — можливо, це воно має певні таємниці, які роблять його цікавим. Проте сьогодні мій пошук більше зосереджений на мотивах, які я шукаю в інтернеті. Наприклад, “Берлін”, “сніговик”, “люди, що цілуються”, знімки самих себе або ж це квір-люди. Тобто підхід до пошуку фото та їхньої селекції став тематичнішим», — розповідає Гелена.
Тематична робота над фотографіями привела до створення наступної книжки — In Liebe Von. Це чорна коробка, в яку поміщено 21 складену картку з любовними листами. Коли їх розгортаєш, звідти випадає фотографія. У цих листах автори рефлексують сучасними любовними текстами на старі світлини.
«Це точно не класичні любовні листи в стилі Гете. Проте всі романтичні. У них ідеться про біль і про хороше трактування однієї людини іншою. Є також листи з минулого в майбутнє або навпаки. Є листи сестер, лист про Україну й війну, лист від родичів до пар і декілька квір-історій».
Серед унікальних любовних листів є і особливий, написаний штучним інтелектом. Для цього спочатку Midjourney описав завантажену фотографію, зроблену в Україні 1939 року. На ній зображено двох дівчат, які сидять поруч. Гелена вважає, що вони могли бути парою. На звороті знімка написано: «Фросю, я дарую тобі фотокартку й прошу її прийняти. Вона тебе навчить, як мене не забувати. Фросю, пам’ятаєш — бережи, забудеш — порви».
Результати зчитування фото, які видав ШІ: дві жінки з’являються на старомодній фотографії, стоять поруч, у стилі тем єврейської культури, без статі, близька зйомка, романтика, сильні лінії, 1920-ті роки.
Після деяких доповнень до тексту й формулювання завдання написати його як любовний лист GPT-4 став одним із 21 авторів книги.
За словами видавчині в майбутньому Lost & Found може стати газетою, дійством чи чимось іншим. Саме тому проєкт й існує, що в ньому є багато потенціалу для розвитку.