Я ніби жив всередині мертвого організму, і мені це подобалося. Візуальний щоденник лисичанського художника та куратора Віталія Матухна
Для Віталія Матухна індустріальні пейзажі рідного Лисичанська стали невіддільною частиною життя. Роль цих пейзажів у формуванні власної особистості Віталій зрозумів лише після 2014 року. У своєму візуальному щоденнику Матухно розмірковує про історію міста, його бельгійську спадщину та її занепад, загадується над питаннями відчуття повільної смерті міста, дистанції між спогадами та реальністю. А також розповідає про важливість архівування й фіксації довколишньої реальності, що зникає, щоб у майбутньому було куди повернутись хоча б у спогадах.
Мої батьки — робітничий клас. Батько працював на шахті майже 10 років, потім — електриком на заводі НПЗ. Мати була охоронницею на фабриці ялинкових іграшок. У нашої сім’ї великий сімейний архівів — альбоми з фотографіями, майже всі з яких зібрали мої батьки. Сімейний архів зберігає спогади: про молодість та дитинство батьків, про батькову службу в армії на Кубі, про дитинство — моє та мого старшого брата.
Мій батько дуже багато фотографував. Його фотоапарат Зеніт-TTL доволі довго лежав на полиці поруч з альбомами, допоки я не вирішив знімати на нього. Я завжди вважав, що я сам неважливий у своїх фотографіях. Моєї присутності не має бути у кадрі — я людина, яка тримає камеру. Я існую поза кадром. Вважаю так і досі, але через це посилюється відчуття дистанції між мною та власними спогадами, з якими пов’язані фотографії.
Зараз я не маю доступу до лисичанських сімейних архівів, в мене майже немає фотографій моїх батьків, — маю лише два фото старшого брата, який служить у ЗСУ, та одну фотографію батька.
Якщо я спробую створити свій власний сімейний альбом, в мене нічого не вийде. Я не маю того, з чим міг би зіставити власні спогади. Частково я втратив сенс у фотографії, бо більше не маю можливості досліджувати свій регіон. Фотографії, які я роблю як документ спогаду, відчуваються відчуженими від мене самого.
Скільки себе пам’ятаю, завжди дивився на горизонт. Лисичанськ стоїть на горі — це точка для спостережень за пейзажем, який ніколи не змінювався. Будинок нашої сім’ї розташований біля кладовища, де є вертолітний майданчик. З нього відкривається чудовий краєвид на сусідній Сєвєродонецьк. Щоправда, половину краєвиду займає завод з виготовлення аміаку «Азот». Мені здається, розміром він навіть більший за саме місто.
Кожного дня дорогою до школи на горизонті я бачив гігантський завод. Мій типовий маршрут лежав через підприємство «Лисичанськ Спецбуд» та закинуті будинки. У школі я ще не розумів важливості індустріального пейзажу, як і загального контексту міста, у якому жив. Розуміння прийшло лише після 2014 року, коли я відчув екзистенційний шок через початок війни в моєму місті.
Лисичанськ — індустріальне місто, яке до початку повномасштабної війни мало населення близько 90 тисяч мешканців. Починаючи з 2011-го, щороку населення зменшувалось десь на тисячу осіб. Думаю, пояснити це можна було відчуттям пролонгованої смерті міста.
З 50 шахт, що були у Лисичанську, у 2021 році працювало 4. Всі найбільші заводи міста було або закрито, або зруйновано. Наприклад, Лисичанський содовий завод, збудований ще наприкінці XIX сторіччя акціонерним товариством «Любімов, Сольве і К°». Ернест Сольве — один із засновників товариства, бельгійський інженер-технолог — спроєктував завод і всю інфраструктуру навколо нього: лікарню для працівників, гуртожитки та будинки. Загалом Лисичанська бельгійська спадщина нараховувала понад 30 різних об’єктів.
Місто було дуже побите ще до початку війни у 2014 році. Час від часу я чув думку, що Лисичанськ — найдепресивніше місто України. Я б назвав його просто сумним. Відчуття повільної смерті навколо було перманентним. Іноді мені здавалося, що я живу всередині мертвого організму, але це відчуття скоріш подобалось.