(c) 2018  ГО “Крос Медіа” – Усі права захищено

Photo: ndtv.com

В Індії дві жінки потрапили до храму після скасування багатовікової заборони на відвідування

В Індії відбулася історична подія: дві жінки-паломниці, які не досягли 50 років, під охороною поліцейських змогли потрапити до храму Сабарімала на півдні Індії. Як повідомляє телеканал NDTV, після цього священнослужителі влаштували обряд очищення святині, а протестувальники-традиціоналісти блокували рух і доступ до урядових установ у штаті Керала, у якому розташований храм, у знак протесту проти допуску жінок «дітородного (менструаційного – прим.) віку» до однієї із найвідоміших святинь Індії.

Уперше за кілька століть

42-річна Бінду Амміні та 44-річна Канака Дурга почали свій шлях до храму, розташованого в лісі на висоті 914 метрів над рівнем моря, у середу опівночі. Це місце відкрито для відвідувачів лише в короткі проміжки часу протягом року. Як зазначає BBC, паломниці намагалися потрапити до святині ще 24 грудня, але тоді їм завадили агресивно налаштовані віряни. Приблизно о 4 годині ранку жінки піднялися 18-ма крутими сходами, які щорічно долають босоніж мільйони вірян, помолилися богу-холостяку Айяппану, місцем проживання якого вважається Сабарімала, і покинули храм. Паломниці, які кинули виклик традиційній забороні (деякі відомості про неї датуються XIX століттям), розраховують, що їхній вчинок відкриє дорогу до храму іншим дівчатам і жінкам фертильного віку (узагальнення – прим.).

Так жінки реалізували свої конституційні права й діяли відповідно до резонансного вердикту Верховного суду Індії, який був оголошений після 12-річного розгляду позову шести жінок з Індійської асоціації молодих юристів. Вони вимагали скасувати багатовікову заборону, яка була остаточно зафіксована у законодавстві в серпні 1991 року за рішенням вищої судової установи штату Керала. У вересні 2018 року індійський Верховний суд підтримав позов і визнав неконституційним та дискримінаційним звичай, згідно з яким до храму не допускалися дівчата і жінки у віці від 10 до 50 років. Суд постановив, що релігійні практики повинні бути однаково доступні як чоловікам, так і жінкам.

Незабаром після цього священнослужителі-брахмани закрили храм і влаштували його ритуальне «очищення». На їхню думку, жінки, у яких бувають місячні, осквернили одне з найпопулярніших місць паломництва не тільки в Індії, але і в усьому світі – щорічно Сабарімалу відвідують від 45 до 50 мільйонів людей.

Більшість індуїстських храмів дозволяють вхід жінкам, якщо в них у даний час немає менструації, але Сабарімала, який вважається головним у культі бога-холостяка Айяппана, – один із тих, чиї двері багато віків були закриті для жінок широкої вікової категорії. Прихильники звичаю керуються тим, що візит до святилища статевозрілих (узагальнення – прим.) жінок може стати спокусою для божества, яке, згідно з індійськими традиціями, дотримується целібату, а також для паломників-чоловіків, які мають дотримуватися суворого посту протягом 41 дня, що означає, зокрема, повну сексуальну стриманість. Якщо жінки у фертильному віці будуть допущені в храм, чоловіки-віряни не зможуть здійснювати богослужіння. Окрім того, прихильники заборони вважають менструацію видом неконтрольованої сексуальної активності, а тому, з їхньої точки зору, жінки фізіологічно не здатні до стриманості, як того вимагають правила паломництва.

Суспільний резонанс

Резонансний вересневий вердикт Верховного суду, а тепер і відвідування храму жінками, спричинили в Індії не тільки суспільно-релігійний, а й політичний скандал. Прем’єр-міністр штату Керала, в якому розташований храм, а також член політбюро Компартії Індії та лідер Лівого демократичного фронту, заявив, що місцева влада підтримує рішення суду, яке дозволяє жінкам відвідувати святиню. Поліція отримала наказ забезпечити захист будь-якій жінці, яка захоче потрапити до храму.

Так керівник місцевого відділення Індійської народної партії, в яку входить прем’єр-міністр Індії Нарендра Моді, назвав це «потуранням злочину» і звинуватив місцеву владу в «змові» з жінками. Сам прем’єр Моді раніше фактично підтримав противників допуску жінок до Сабарімали. На його думку, заборона була питанням релігійних переконань, а не гендерної рівності, тому він не бачить у цьому дискримінації, оскільки в Індії, за словами прем’єр-міністра, є храми, куди не пускають чоловіків. Водночас, як зазначає CNN, глава індійського уряду не уточнив, про які саме храми ідеться.

Федеральне керівництво другої найбільшої партії країни – Індійського національного конгресу – підтримало зняття заборони, але її місцеве відділення виступило на боці противників.

За даними опитування, влаштованого в інтернеті найбільшою англомовною індійською газетою Business Standart, 47,4% вважають допуск жінок до Сабарімалу прогресивним кроком, а 52,6% бачать у ньому руйнування традицій.

Із моменту, коли Верховний суд дозволив статевозрілим жінкам молитися в Сабарімале, у Кералі були заарештовані приблизно три тисячі осіб. Це були зазвичай ортодоксальні віряни, більшість з яких брали участь у різних масових акціях. Десятки людей потрапили під «превентивний» арешт під час традиційного паломництва в листопаді минулого року за те, що раніше активно виступали за збереження заборони.

13 грудня під час масових виступів проти вересневого зняття заборони 49-річний чоловік вчинив акт самоспалення. Хоча поліція стверджувала, що в самогубства не було релігійних та політичних мотивів, Індійська народна партія закликала до загальної акції непокори.

2 січня 2019 року в штаті Кералі пройшли масові акції вірян, які блокували рух і доступ до урядових установ у знак протесту проти допуску жінок до храму. Протестувальники кидали пляшки із запальною сумішшю, правоохоронці застосували сльозогінний газ та водомети для розгону демонстрантів. За останніми даними, поліція заарештувала понад 600 осіб, ще 300 потрапили в місця попереднього ув’язнення. Одна людина загинула.

В індійському сегменті інтернету запустили кампанію #readytowait («готова почекати»), у якій беруть участь жінки, що підтримують заборону.

На думку прихильників-традиціоналістів, світська влада не повинна порушувати автономію релігійних установ та їхнє право на саморегулювання. У цьому контексті слід зазначити, що остаточно заборона була зафіксована в індійському законодавстві тільки в серпні 1991 року за рішенням Верховного суду штату Керала, тобто в результаті втручання світської влади, проти якого сьогодні виступають прихильники заборони.

22 січня Верховний суд розгляне зустрічний позов про скасування свого попереднього рішення.

Акція солідарності

У вівторок в Кералі жінки вишикувалися живим ланцюгом протяжністю в 620 км, щоби символізувати єдність індійок у боротьбі за свої права. Акція зібрала, за різними оцінками, від 3 до 5 млн учасниць що, як підкреслює видання India Today, вважається найбільшим або найдовшим зібранням жінок у світі.

Організатори акції підкреслили, що мета набагато ширша, ніж просто протест проти недопуску жінок до храму. Головна мета заходу полягала в тому, щоби закликати до спільної боротьби за рівні права чоловіків і жінок.

Розширюючи підтримку кампанії, у вівторок ввечері жінки та громадські діячі Мумбаї зібралися разом, щоб сформувати людський ланцюг довжиною майже 1 км. В акції взяли участь приблизно тисяча індійок.

«Ми зібралися, щоби висловити солідарність щодо гендерної рівності та того, що робили наші сестри у Кералі, – цитує телеканал NDTV слова членкині комітету, який організував акцію в Мумбаї Соні Гілл. – Ми не дотримуємося застарілих цінностей і традицій, де жінкам не приділяється належна повага».