Інтерв’ю принцеси Діани 1995-го: як Леді Ді обманом вмовили на розмову | Заборона
Читаєте зараз
Королівська родина звинувачує BBC у брехні та некомпетентності. Розповідаємо, що відбувається між журналістами й монархією

Королівська родина звинувачує BBC у брехні та некомпетентності. Розповідаємо, що відбувається між журналістами й монархією

Королівська родина звинувачує BBC у брехні та некомпетентності. Розповідаємо, що відбувається між журналістами й монархією

20 травня BBC опублікувала результати внутрішнього розслідування, яке почала пів року тому. Воно стосується найвідомішого інтерв’ю принцеси Діани репортеру BBC Мартіну Баширу, в якому вона розповіла про свою депресію та подружні зради чоловіка. З’ясувалося, що журналіст обманом вмовив принцесу на інтерв’ю, а керівництво корпорації ніяк на це не відреагувало. Тепер сини принцеси звинувачують пресу в тиску на матір, а Великобританія роздумує, як покарати BBC. Заборона розповідає, що відбувається.


Що Діана розповіла в інтерв’ю BBC?

В інтерв’ю 1995-го принцеса Діана вперше розповіла про подружню зраду принца Чарльза й заявила, що вважає, ніби проти неї є змова з боку королівської родини. Також вона розповіла, що завдавала собі фізичної шкоди, згадувала про свою депресію й булімію. Казала і про те, що сумнівається в спроможності Чарльза обійняти королівський престол.

Леді Діана Спенсер у весільній сукні

Таких заяв раніше ніхто з королівської сім’ї не робив: усе, що відбувалося, залишалося всередині монархії. Через місяць після ефіру Діана й Чарльз розлучилися.

Інтерв’ю стало однією з найрейтинговіших програм в історії британського телебачення: воно зібрало 23 мільйони глядачів у день трансляції.

Принцеса Діана загинула через два роки після інтерв’ю. Авто, в якому вона їхала, переслідували папараці й водій не впорався з керуванням, коли намагався відірватися від них.

Принц Уельський із синами біля Кенсінгтонського палацу після смерті Діани (1997)

Що дізналися завдяки розслідуванню?

Розслідування проводили з листопада минулого року — цього вимагав брат Діани Чарльз Спенсер. Розслідування очолив відставний суддя Джон Дайсон. 

Фахівці дійшли висновку, що репортер Мартін Башир, який розмовляв із Діаною, зміг домогтися інтерв’ю завдяки підробленим документам, а керівництво BBC, коли дізналося про це, нічого не зробило.

Мартін Башир

Просто так зв’язатися з Діаною та домовитися про інтерв’ю Башир не міг. Для початку йому необхідно було завоювати її довіру. Журналіст вирішив діяти через брата Діани, Чарльза Спенсера. Аби підступитися до нього і вмовити познайомити з принцесою, Башир замовив фальшиві банківські документи графічному дизайнеру, який працював у BBC. Він хотів показати, що компанія News International переказувала гроші на рахунок колишнього охоронця Спенсера. Башир зіграв на тому, що Спенсер вважав, ніби його охоронець продає таємниці родини пресі. Задум спрацював: невдовзі журналіст уже спілкувався з Діаною та домовлявся про дату інтерв’ю.

Під час зустрічі він, за версією розслідувачів, казав Діані, що за нею стежать і хочуть вбити. Дайсон вважає, що журналіст використовував «параноїдальні страхи» принцеси, аби «викликати цікавість» до себе.

Однак крім цього Дайсон каже, що Діана вже тоді була захоплена ідеєю дати інтерв’ю авторитетному репортеру. Й у своїй записці BBC зазначила, що згадані документи «не зіграли жодної ролі в її рішенні дати інтерв’ю».

Чарльз Спенсер із родиною на службі подяки за життя Діани (2007)

Про те, що документи фальшиві, заявив сам дизайнер BBC. Він сказав, що не усвідомлював, до чого призведуть його дії. У 1996 році BBC провела внутрішнє розслідування дій Башира та виправдала його. Мовляв, він чесний і не хотів нічого поганого.

Як відреагувала королівська родина?

Сини Діани Вільям і Гаррі заявили, що BBC  причетна до погіршення стосунків у їхній родині.

Принц Вільям вважає, що корпорація сприяла «страху, параної та ізоляції» Діани в останні роки.

«Я вважаю, що обманний шлях, яким отримали інтерв’ю, істотно вплинув на те, що сказала моя мати, — зазначив Вільям. — Інтерв’ю стало великим внеском у погіршення стосунків між моїми батьками й відтоді завдало болю багатьом іншим».

Він звинуватив співробітників BBC у брехні, тому, що вони показали «кричущу некомпетентність» під час розслідування та «приховали» те, що знали. На думку Вільяма, інтерв’ю його матері «не має опинитися в ефірі знову», адже це «несправжня історія, яку понад чверть століття комерціалізували BBC та інші».

Принц Вільям і принц Гаррі

За словами Вільяма, йому найбільш прикро через те, що BBC не провела належного розслідування одразу після інтерв’ю. Адже в такому випадку мати б знала, що її обманули. Однак принцесу Діану «підвів не лише репортер-шахрай, а й керівники BBC».

Принц Гаррі, який разом із дружиною Меган Маркл відмовився від королівських обов’язків минулого року й неодноразово звинувачував ЗМІ в нав’язливості, заявив, що занепокоєний тим, наскільки поширені «подібні практики».

«Тоді й зараз — це більше, ніж одне видання чи мережа. Наша мати загинула через те, що нічого не змінилося. Захищаючи її, ми захищаємо всіх і підтримуємо гідність, з якою вона жила», — сказав він.

У березні Гаррі й Меган дали інтерв’ю, у якому звинуватили королівську сім’ю в расизмі та заявили, що через атмосферу в Букінгемському палаці вони відмовилися від своїх обов’язків і покинули Британію.

Брат принцеси Діани Чарльз Спенсер сказав, що з ним ніколи не консультувалися щодо першого розслідування обставин, за яких інтерв’ю стало можливим.

«BBC показала, що не спроможна чесно визнати жахливу правду цього питання», — заявив Спенсер.

Заголовки британських газет після звинувачень на адресу BBC

Що буде тепер з BBC?

Наразі невідомо. Це однозначно удар по репутації медіа. Лорд Дайсон дійшов висновку, що Башир зокрема й редакція загалом порушили журналістські стандарти.

«BBC не відповідала високим стандартам чесності та прозорості, адже не згадала в жодній із програм про те, що розслідувала дії Башира, а також не розповіла про результати розслідувань», — заявив колишній суддя.

Відомо, що Башир пішов з BBC у травні 2021-го через проблеми зі здоров’ям.

Йоркширська студія BBC

Великобританія може вжити заходів проти BBC. Міністр культури Олівер Дауден сказав, що розслідування виявило «серйозні провали в самому серці BBC», яка фінансується державним коштом.

Нагору