(c) 2018  ГО “Крос Медіа” – Усі права захищено

Photo: Самуїл Проскуряков

«Парад членів». Академія мистецтв хоче відрахувати студента за інсталяцію з фалосами

У Києві 19 грудня в Національній академії образотворчого мистецтва і архітектури під час семестрового перегляду робіт студентів двоє викладачів навмисне зруйнували інсталяцію зі скульптур четвертокурсника Спартака Хачанова. Ще до початку перегляду доцент кафедри графічного дизайну Володимир Харченко, обурений провокаційними творчим доробком студента, почав руйнувати інсталяцію, принижуючи Хачанова і використовуючи нецензурну лайку.

«Парад членів» пройшов вкрай несподівано

Коридорний простір першого поверху академії ніколи не використовувався для презентацій робіт початківців-скульпторів. Викладацька комісія оцінює творчий доробок, який розміщується в майстернях, однак студент факультету скульптури Спартак Хачанов вирішив облаштувати інсталяцію в коридорі, окресливши її межі будівельною стрічкою.

Робота авторства Спартака Хачанова демонструє воєнний парад у мініатюрі. Гіпсові вояки, танки та ракетні комплекси, які мають підкреслено фалічну форму, колоною простягалися коридором Академії мистецтв. На об’єктах немає жодних розпізнавальних знаків чи символіки, однак сам «парад» тривав недовго.

Через півгодини після монтажу фігури потрощив ногами обурений викладач Академії та ветеран АТО/ООС Володимир Харченко.

«Він одразу ж зайняв агресивну позицію, – розповів журналісту Заборони студент-очевидець. – Автор не мав змоги захистити свою роботу, пояснити її концепцію… Людина заздалегідь свідомо мала певне ставлення до роботи».

За словами свідків, ще до початку перегляду доцент кафедри графічного дизайну Володимир Харченко почав лаятися, вимагаючи в ультимативній формі прибрати інсталяцію.

«Або ти зараз сам усе це прибираєш, або завтра приходять [нерозбірливо] і закопують тебе на Подолі», – погрожує викладач на відеозаписі, який надійшов у розпорядження Заборони. На питання Спартака, за що саме його мають «закопати», Харченко відповідає: «за хамство, за знущання з армії нашої». Студент, який є переселенцем з окупованої частини Донецької області, спробував пояснити педагогу, що зобразив путінську, а не українську армію та запропонував додати до інсталяції російський триколор.

«Ты допиздишься, – каже Харченко. – Ты допиздишься сейчас».

Студенти довго намагалися заспокоїти викладача, однак Харченко відмовлявся йти на поступки, продовжуючи в грубій формі вимагати прибрати інсталяцію. Як зазначають свідки, педагог погрожував студентові своїми товаришами-ветеранами АТО/ООС та повісткою до військкомату. Коли доцент отримав чергову відмову – у хід пішли ноги. За словами одного з очевидців, руйнувати інсталяцію почала викладачка «з кафедри рисунку», а не Володимир Харченко, проте останній завдав більшої шкоди. Частину об’єктів вдалося врятувати – вони будуть використані для повторного «параду», який має відбутися 15 лютого в арт-просторі Хлєбзавод.

«Це така школа, яка не пов’язана зі світом, – коментує інцидент один зі студентів. – В Академії не викладається історія мистецтв 20 століття. Реальність, сучасність ігноруються. […] Всі, хто щось розуміють у мистецтві, займаються самоосвітою. Академія не коннектить (з’єднує – прим.) художника-початківця зі світом. […] Може й безглуздо нарікати на Академію, тому що вона від початку постачала якихось виконавців для якоїсь роботи. Просто замовник помер […], і цей потяг (НАОМА – прим.) рухається за інерцією».

У результаті конфлікту було пошкоджено частину фігур, а сам Спартак Хачанов отримав низькі бали із двох предметів без права перездачі,  що є достатньою підставою для відрахування четвертокурсника з Академії мистецтв. Звістку про можливе відрахування Спартак отримав перебуваючи в лікарні – він захворів на гостре інфекційне вірусне захворювання, через що не може зараз давати коментарів із приводу подій 19 грудня. За словами студентів, які є обізнаними у всій цій ситуації, рішення про відрахування мали прийняти в четвер, 27 грудня.

«Моя інсталяція несла виключно антивоєнний та антипутінський характер, – прокоментував фотозвіт виставки Спартак Хачанов у Facebook. – Те, як це було сприйнято в Академії, мені абсолютно не зрозуміло (мені не дали нічого пояснити). Чомусь Академія сприйняла це на свою адресу. У рамках завдання це композиція на вільну тему».

Акція на підтримку Спартака

Небайдужі студенти організували акцію на підтримку Спартака Хачанова. 26 грудня вони налагодили збір підписів під заявою-апеляцією та просять адміністрацію НАОМА об’єктивно переглянути своє рішення й надати можливість перездачі.

«Сьогодні ми збирали підписи і продовжимо збирати їх завтра з 10 години ранку до першої дня, – розповіла одна з організаторок акції. – Опісля зареєструємо заяву та направимо її ректору. Ми тільки що були на зустрічі із ректором, намагалися поговорити із ним та попросили його створити викладацьку комісію (для розгляду апеляції – прим.), на що він відповів, що комісія не може бути зібрана у четвер (27 грудня), оскільки увесь викладацький склад роз’їхався на свята. Він пообіцяв зібрати комісію після 15 лютого та не приймати рішення про відрахування Спартака без рішення вченої ради».

Студенти висловили стурбованість тим, що рішення про відрахування не відповідає положенням про організацію освітнього процесу в Академії мистецтв, її Статуту.

Також вони зазначили, що після інциденту з інсталяцією Спартака на 3-му поверсі Академії невідомими була пошкоджена інша студентська експозиція. Зіпсованими виявилися мозаїки та малюнки трьох студенток Академії.

На жаль, Забороні не вдалося зв’язатися з Володимиром Харченком.

Подібні інциденти вже траплялися в Києві і раніше. Так, увечері сьомого лютого 2017 року, невідомі увірвалися до Центру візуальної культури та розгромили виставку Давида Чичкана «Втрачена можливість», повідомляє «Громадське».

Приблизно п’ятнадцять невідомих, прикриваючи обличчя, побили охоронця й пошкодили виставлені картини художника. Після п’ятихвилинної атаки на виставку нападники втекли.

А у 2012-му році президент Києво-Могилянської академії Сергій Квіт назвав «лайном» виставку «Українське тіло». 10 лютого він наказав закрити експозицію, яка два дні до того відкрилась у Центрі візуальної культури (ЦВК).